Idag är de ROSENSDAG!

Blommornas betydelse

Detta säger etiketten om blommorna.

Antalet blommor

En blomma: Du är allt för mig.
Två blommor: Jag vill resa bort med dig.
Tre blommor: Jag vill träffa dig igen och ha en framtid med dig.
Fyra blommor: Jag högaktar dig och tackar dig.
Fem blommor: Jag vill göra allt för dig.
Sex blommor. Jag tror inte på dina löften.
Sju blommor: Jag älskar dig.
Åtta blommor: Jag är din intill döden.
Nio blommor: Jag vill vara ensam med dig.
Tio blommor: Vill du bli min hustru?

Färgen på blommorna

Blå blomma: Jag är dig trogen intill döden.
Gul blomma: Du är solen i mitt liv.
Lila blomma: Jag önskar dig all lycka.
Mörkröd blomma: Jag väntar på dig.
Orange blomma: Jag är din vän.
Rosa blomma: Jag är förälskad i dig och är dig trogen.
Röd blomma: Jag längtar efter dig.
Vit blomma: Jag tror på din ärlighet och oskuld.

En bukett med röd, vit och blå blomma: Är ett frieri!

Rosornas betydelse

Rosen är den blomma med vilken du kan uttrycka kärlek. Den röda rosen säger "Jag älskar dig". En vit ros symboliserar den anspråkslöse, platonska kärleken, men också oskuld och renhet. Den lila rosen står för misstänksamhet och avundsjuka. Den gula rosen betyder "Jag hoppas...". Den taggiga nyponrosen säger "jag försvarar dig".Ger du små röda rosor vill du säga "Allt är nytt för mig, ge mig lite tid".

 

Stjärntecknens blommor

Vattumannen - Nejlika		Fiskarna - Vallmo
Dianthus Papaver
21/1 - 19/2 20/2 - 20/3


Väduren - Viol Oxen - Liljekonvalj
Viola Convallaria majalis
21/3 - 20/4 21/4 - 21/5


Tvillingarna - Luktärt Kräftan - Margerit
Lathyrus Argyranthemum
22/5 - 21/6 22/6 - 23/7


Lejonet - Rosen Jungfru - Lilja
Rosa Lilium
24/7 - 23/8 24/8 - 23/9


Vågen - Iris Skorpionen - Krysantemum
Iris Dendranthema
24/9 - 23/10 24/10 - 22/11


Skytten - Hyacint Stenbocken - Tulpan
Hyacinthus orientalis Tulipa-hybrider
23/11 - 21/12 22/12 - 20/1



 


Kommentarer
Postat av: Linus

De där var rolig infomation

Få tänkta på det nästa gång jag handlar rosor till min tjej

2011-02-14 @ 14:58:42
Postat av: Paff

Oj, jag är stenbock och älskar tulpaner. Passa ju!

2011-02-14 @ 14:59:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0